Κυριακή 6 Μαΐου 2018

Ανοιχτό κάλεσμα συνδιαμόρφωσης συμμετοχικών εργαστηρίων










πηγή




Ήρθε η στιγμή να σχεδιάσουμε και να συνδιοργανώσουμε το τριήμερο συμμετοχικού σχεδιασμού που θα λάβει χώρα 18-20 Μαΐου, στο πάρκο Γεωργιάδη. Το τριήμερο αυτό αποτελεί την κλιμάκωση των δράσεων μας, με στόχο να ενημερωθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες για τον συμμετοχικό σχεδιασμό και να εκφράσουν τις ιδέες τους ελεύθερα μέσα από την εμπειρία αυτή.





Τι έχει γίνει μέχρι τώρα


Το συμμετοχικό εργαστήρι για τον δημόσιο χώρο ξεκίνησε μέσα από τις κινητοποιήσεις για το Πάρκο Γεωργιάδη και βασίζεται στο ενδιαφέρον, την πρωτοβουλία και την ευαισθησία των ανθρώπων που χρησιμοποιούν καθημερινά τους δημόσιους χώρους.


Από τα μέσα Φλεβάρη μέχρι τώρα, έχουμε ολοκληρώσει μία σειρά δράσεων όπως:
Παρουσίαση και εισαγωγή στην ιδέα του συμμετοχικού σχεδιασμού
Συστηματικές εβδομαδιαίες συναντήσεις για τον συντονισμό και σχεδιασμό δράσεων, εξορμήσεις στους δρόμους της γειτονιάς του πάρκου με στόχο την άμεση επαφή με τους πολίτες, ενημέρωση και συζήτηση μέσω μίνι συνεντεύξεων και προώθησης ερωτηματολογίων
Στήσιμο ιστολογίου (blog) για την ενημέρωση και ανάρτηση πληροφοριών σχετικά με το πάρκο, τον συμμετοχικό σχεδιασμό και τις δράσεις μας
Διεξαγωγή αρχικού ερωτηματολογίου για δια ζώσης ενημέρωση, προβληματισμό και εισαγωγή του κοινού στο ζήτημα του Πάρκου και του συμμετοχικού σχεδιασμού
Ενημερωτική εκδήλωση υπό τον τίτλο «Συμμετοχικιά βεγγέρα» για την περαιτέρω ενημέρωση και συζήτηση θεμάτων πάνω σε ζητήματα δημοσίου χώρου
Εκπαιδευτική ημερίδα για τον συμμετοχικό σχεδιασμό και προετοιμασία των ενδιαφερομένων για την προσέγγιση ευρύτερου κοινού και ειδικότερα για την κινητοποίηση της γειτονιάς του πάρκου


Τι γίνεται τώρα


Αυτή τη βδομάδα σχεδιάζουμε τη δεύτερη, πιο σύνθετη μορφή ενός νέου ηλεκτρονικού ερωτηματολόγιου με βάση τους κύριους θεματικούς άξονες που αναδύθηκαν από το αρχικό ερωτηματολόγιο και τις συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν (τα αποτελέσματα των οποίων αναμένεται να δημοσιευθούν άμεσα στην ιστοσελίδα μας και τη σελίδα του εργαστηρίου στο facebook). Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε τη διοργάνωση του τριημέρου εμπειρίας του συμμετοχικού σχεδιασμού.


Λίγα λόγια για την ιδέα του τριημέρου εμπειρίας συμμετοχικού σχεδιασμού


Το τριήμερο 18-20 Μάη, στο Πάρκο Γεωργιάδη, θα διεξαχθούν μία σειρά από βιωματικά, εκπαιδευτικά και συμμετοχικά εργαστήρια για τον δημόσιο χώρο, για το Πάρκο, για την εμπειρία του χώρου, την κουλτούρα και τις δυνατότητες του συμμετοχικού σχεδιασμού. Τα εργαστήρια θα απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες -παιδιά, ενήλικες και τρίτη ηλικία- και σχεδιάζονται με βάση τους κύριους θεματικούς άξονες που προέκυψαν από τα πρώτα ερωτηματολόγια, αλλά και τις υποκατηγορίες που θα προκύψουν από τα αποτελέσματα των δεύτερων ερωτηματολογίων.


Οι κύριοι άξονες


Τα εργαστήρια έχουν στόχο να διερευνήσουν δημιουργικά μία σειρά ζητημάτων, όπως αυτά προκύπτουν από τα ερωτηματολόγια:
ΠΡΑΣΙΝΟ – ΦΥΤΕΥΣΗ (υπάρχον πράσινο, λειτουργίες βλάστησης, σχετικές επιλογές σχεδιασμού, κ.α.)
ΥΠΟΔΟΜΕΣ – ΧΡΗΣΕΙΣ (παιδική χαρά, προσβασιμότητα ΑΜΕΑ, WC, βρύση, υλικά επίστρωσης, βιολογική λαϊκή, κ.α.)
ΑΣΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (παγκάκια, καθίσματα, φωτισμός, κ.α.)
ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΟ (δημιουργική διερεύνηση του τι, πως και γιατί;)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (κουλτούρα συμπεριφοράς στο δημόσιο χώρο, κοινωνικά αποδεκτές δραστηριότητες σε αυτόν, κ.α.)
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ (ασφάλεια, συντήρηση, καθαριότητα, ωράριο εκδηλώσεων, κ.α.)
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ (συντριβάνι, χρώμα, παρουσία τέχνης κ.α)
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΤΚΗ ΑΞΙΑ (εκπαιδευτικός λαχανόκηπος, σταθμός ανακύκλωσης κ.α.)


Σημαντική σημείωση: Οι άξονες θα λειτουργήσουν περισσότερο σαν κατευθύνσεις (μπούσουλας) και έιναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη, εφόσον προέκυψαν από έρευνα, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι έχουν τεθεί για να περιορίσουν την φαντασία και την εισαγωγή οποιοδήποτε άλλων προτάσεων.


Τα εργαστήρια


Οι μέθοδοι του συμμετοχικού σχεδιασμού περιλαμβάνουν μία σειρά από συνήθη εργαστήρια, χωρίς η λίστα να περιορίζεται σε αυτά: συλλογική δημιουργία μακέτας, θεματικοί-βιωματικοί περίπατοι, θεματικές ομάδες συζήτησης, πίνακες προτεραιοτήτας, πίνακες διάθεσης, δημιουργική γραφή, ζωγραφική, φωτογραφία. Επιπλέον, προτείνονται και άλλοι δημιουργικοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να έρθουμε κοντά και να συζητήσουμε για τον δημόσιο χώρο, με διάθεση και στόχο να συνδιαμορφώσουμε προτάσεις αφού ακούσουμε τις ανάγκες, τις σκέψεις και τους προβληματισμούς που εκφράζονται μέσα από αυτές τις διαδικασίες.


Παρακάτω θα βρείτε μία μικρή παρουσίαση των εργαστηρίων που έχουν προταθεί έως τώρα.


Το ανοιχτό κάλεσμα συνδιαμόρφωσης εργαστηρίου


Οι κύριοι άξονες που προαναφέρθηκαν θα αποτελέσουν τη θεματική βάση για τα εργαστήρια που θα πραγματοποιηθούν το τριήμερο στο Πάρκο. Προσκαλούμε ανοιχτά, όποια και όποιον επιθυμεί να συμβάλει -ατομικά ή και σαν ομάδα- με ιδέες και δράσεις, να προτείνει ή/και να διοργανώσει εργαστήρια και να βοηθήσει στη διεξαγωγή και τον σχεδιασμό των δράσεων του τριημέρου.


Παιδαγωγοί, θεατρολόγοι, άνθρωποι που μπορούν να διεξάγουν εργαστήρια για παιδιά, ομάδες εργασίας και δράσης σχετικά με το Πάρκο -και όχι μονο-, καλλιτέχνες, εκπαιδευτικοί ή και όποια-ος έχει διάθεση για συνεργασία και συμβολή στην προετοιμασία των εργαστηρίων –η συμβολή σας θα είναι πολύτιμη! Χρειαζόμαστε χέρια, μυαλά και ανθρώπους για δημιουργική συμμετοχή και παρουσία στην οργάνωση και πραγματοποίηση του τριημέρου. Από την πιο απλή βοήθεια μέχρι το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός εργαστηρίου!


Ειδική προτεραιότητα αποτελούν τα παιδικά εργαστήρια!


Για εκδήλωση ενδιαφέροντος και ιδέες/υποβολή προτάσεων, με βάση τα παραπάνω, ερώτησεις ή οτιδήποτε άλλο επικοινωνήστε στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μας, ή και μέσω τις σελίδας μας στο facebook, το αργότερο μέχρι την Δευτέρα 7 Μαΐου.


Από την Τετάρτη 03/05 και για τις δύο επόμενες εβδομάδες θα διεξαχθούν μία σειρά από συναντήσεις προετοιμασίας. Εκεί θα συζητήσουμε για εργαλεία συμμετοχικού σχεδιασμού και για το στήσιμο των εργαστηρίων ώστε να συνδιαμορφώσουμε τις δράσεις μας για το πρόγραμμα του τριημέρου.


Παρουσίαση εργαστηρίων που έχουν προταθεί μεχρι στιγμής




Βιωματικά εργαστήρια
 
Εκπαιδευτικές και δημιουργικές δράσεις χορού-θεάτρου, βιωματικά σεμινάρια ευαισθητοποίησης και εξοικείωσης με τον χώρο του πάρκου, περίπατος εξοικείωσης και γνωριμίας με τη βλάστηση του πάρκου, παρατήρηση οικοσυστήματος, φωτογραφικός περίπατος και αποτύπωση στοιχείων ενδιαφέροντος, αισθητηριακοί περίπατοι σε σημεία του πάρκου και δημιουργική μοιρασιά, αποτύπωση αυτών, εργαστήρι δημιουργικού χορού, εργαστήρια για παιδιά. (ζωγραφίζοντας, ιστορίες για πάρκα κ.α.) 


                                                                              Φως


Βραδινή δραστηριότητα όπου ο κάθε ένας, με ένα φακό ή ένα φαναράκι στο χέρι, πάει στο σημείο που θα ήθελε περισσότερο φως ή διαφορετικό φωτισμό μέσα στο πάρκο.





Επιτραπέζιος συμμετοχικός σχεδιασμός (interactive) κάτοψης

Το “ταμπλό” μας μπορεί να είναι η κάτοψη του πάρκου σε χοντρό χαρτόνι και πάνω του τοποθετούνται τα “πιόνια”, είτε μινιατούρες (δεντράκι, παγκάκι σε σμίκρυνση), είτε ομάδες από κυβάκια με συμβολισμούς και χρώματα για μεγαλύτερη ποικιλία, με πινακάκια υπομνήματος. Επίσης, μπορούμε να έχουμε και επιλεγμένες περιοχές σε μεγένθυση (μεγαλύτερη κλίμακα) για πιο συγκεκριμένη επεξεργασία χώρων. (πχ. πλατεία πάρκου, τραπεζάκια με καφέ ή παγκάκια με κυλικείο κ.α.)


Εκδρομή
 
Μία ομάδα από παιδιά ή ενήλικες κάνει μία βόλτα μέσα στο πάρκο και σταματώντας σε διάφορα σημεία ο καθένας εκφράζει τη γνώμη του για το τι του αρέσει ή δεν του αρέσει σε κάθε σημείο.



Πίνακες

Οι πίνακες είναι ένα εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους και για πολλά ζητήματα. Το στήσιμό τους είναι συνήθως εκθεσιακού χαρακτήρα, (πχ. σε καβαλέτα) και παραθέτουν φωτογραφίες ή εικόνες (για παράδειγμα περιπτώσεις πάρκων του κόσμου ομαδοποιημένες με βάση χώρες και κλιματολογικές συνθήκες) για ψηφοφορία ή στήλες με κενά που μπορεί ο κόσμος να «κολλάει» (post-it) τις ιδέες-προτάσεις ή χαρτάκια που μπορεί να αλλάξει θέση με βάση τις προτεραιότητές του κ.λ.π.



                                                             Εκδρομή ενσυναίσθησης


Ακολουθούμε συμμετέχοντες με μειωμένη όραση και μειωμένη κινητικότητα κάνοντας μαζί τους μία βόλτα στο πάρκο και καταγράφουμε τι τους αρέσει και τι όχι. Ακολούθως δοκιμάζουμε κι εμείς μία βόλτα με κλειστά μάτια και λευκό μπαστούνι ή μια διαδρομή σε αναπηρικό καροτσάκι για την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και για να δούμε το πάρκο με «άλλα μάτια».



Θεματικός κύκλος συζητήσεων 

Συντονισμός συνολικής συζήτησης και διαχωρισμός σε «θεματικές ομάδες». Η κάθε “θεματική ομάδα” ορίζει “γραμματέα” που κρατάει πρακτικά. Στόχος των ομάδων είναι να καταλήξουν σε προτάσεις σχετικές με το θέμα τους (πχ. ένα από τα κύρια ζητήματα με βάση τους κύριους άξονες). Στη συνέχεια δίνεται χρόνος έτσι ώστε να ετοιμαστεί παρουσίαση και στο τέλος γίνεται συνολική παρουσίαση των προτάσεων για κάθε θέμα και ανοιχτή κουβέντα με σχολιασμό και ανατροφοδότηση από τις υπόλοιπες ομάδες.



Αντίστροφο role playing
 
Ένας σκηνοθέτης ή ηθοποιός αναλαμβάνει να διατυπώσει ένα σενάριο με ρόλους, διαφορετικούς από αυτούς που ο καθένας πρεσβεύει στην πραγματικότητα. Για παράδειγμα κάποιος που πιστεύει ότι το πάρκο πρέπει να γίνει πάρκινγκ και τα δέντρα πρέπει να φύγουν μπαίνει στο ρόλο αυτού που υποστηρίζει να μην αλλάξει το πάρκο καθόλου, και προσπαθεί να δημιουργήσει επιχειρήματα προς την αντίθετη κατευθύνση από αυτή που θέλει αλλά και αντίστροφα.



 
Το μαγικό ραβδί (magic wand)
 
Ένα μαγικό ραβδί πέφτει στα χέρια των συμμετέχοντων. Όποιος το κρατάει μπορεί να αλλάξει και να μεταμορφώσει οτιδήποτε μέσα στο πάρκο. Αφού γίνει η «μεταμόρφωση» ο «δράστης» προσπαθεί να εξηγήσει στους υπόλοιπους τα κίνητρα και τις σκέψεις του πίσω από αυτήν.



“Γραφείο” κατάθεσης προτάσεων

Ευθύ και αυτούσιο για τους λάτρεις των οικείων γραφειοκρατικών διαδικασιών ή και όσους είναι σίγουροι για τον εαυτό τους και έχουν να πουν πολλά αλλά δεν «χωράνε» στα εργαστήρια. Θα δωθεί αριθμός πρωτοκόλλου σε όσους καταθέσουν τις προτάσεις τους…



Χάρτης μνήμης

Καταγραφή σε κενό χαρτί της διαδρομής που κάνει συνήθως κάποια/ος όταν επισκέπτεται το πάρκο, των δραστηριοτήτων που συνήθως κάνει και όλων των στοιχείων που θυμάται ότι συναντάει κατά τη διάρκεια της παραμονής της/του στο πάρκο. Στόχος είναι η διερεύνηση των σημείων που είναι πιό σημαντικά για τον καθένα.


Εξειδικευμένο εργαστήριο σχεδιασμού συγκεκριμένου αντικειμένου 
 
Διαδισκασία που στοχεύει στον λεπτομερή σχεδιασμό (μελέτη εφαρμογής) ενός αντικειμένου με προοπτική πραγματικής συμμετοχής στην κατασκευή του. (π.χ. παγκάκι, φωτιστικό πάρκου)




Κατασκευή συμμετοχικής μακέτας

Δημιουργικός τρόπος κατασκευής μακέτας που αλλάζει συνέχεια και επανέρχεται στο αρχικό στάδιο για πολλούς κύκλους συζητήσεων γύρω από αυτήν και πολλά διαφορετικά σενάρια. (άμμος, modular μέρη, φελλός με πινέζες, κλωστές με διάφορα χρώματα για διαδρομές, κ.α.)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου